Farklılaştırılan şube
faaliyetleri
Konuya banka tarafından bakıldığında ise; zamanı daha verimli
kullanarak hizmet verilmesi ve maksimum verimin, karın elde edilmesi önem
kazanmıştır.
Şubelerde kayıtlı müşteri odaklı çalışmaların yerleştirilmeye çalışılması gözlemlenmektedir.
Fatura tahsilâtları, ödemeler gibi işlemler için şube dışında küçük mekânlarda ödeme gişeleri oluşturulurken belirli zamanlar dâhilinde bu işlemlerin yapılması için de kurallar koyulmaktadır.
Kredi kartları ödemelerinin ATM’lerden yapılması için müşterileri zorlayan bankalarda görülmektedir.
Bu arada banka kayıtlı müşterisine ve yapacağı işlemlerine öncelik tanıyan uygulamalar birçok banka tarafından yapılmaya başlanmıştır. Bu tür uygulamalar ise ister istemez şube içinde kayıtlı olmayan müşterilerin daha fazla beklemesine ve çatışma ortamının doğmasına sebep olmaktadır.
Şubelerde kayıtlı müşteri odaklı çalışmaların yerleştirilmeye çalışılması gözlemlenmektedir.
Fatura tahsilâtları, ödemeler gibi işlemler için şube dışında küçük mekânlarda ödeme gişeleri oluşturulurken belirli zamanlar dâhilinde bu işlemlerin yapılması için de kurallar koyulmaktadır.
Kredi kartları ödemelerinin ATM’lerden yapılması için müşterileri zorlayan bankalarda görülmektedir.
Bu arada banka kayıtlı müşterisine ve yapacağı işlemlerine öncelik tanıyan uygulamalar birçok banka tarafından yapılmaya başlanmıştır. Bu tür uygulamalar ise ister istemez şube içinde kayıtlı olmayan müşterilerin daha fazla beklemesine ve çatışma ortamının doğmasına sebep olmaktadır.
Rekabetin yoğun olduğu pazarda amaç, farklılaşmak ve bunun sonucunda
müşteri veya tüketici bağımlılığını yaratarak pazardan daha fazla pay
alabilmektir. Özellikle benzer hizmetlerin sunulduğu pazarda hizmet kalitesi,
rekabette üstünlük sağlayabilmenin değişmez bir parçası olarak görülmektedir.
İster bilinen klasik hizmetler, isterse yeni hizmetler olsun bunları bankaların
müşterilerine sunuş tarzı o bankanın bulunduğu coğrafyada müşterilerce
benimsenme ve kabul görme seviyesini etkileyecektir. Artık bir bankanın gücünü,
kabul edilebilirliğini ve müşteri gözünde kredibilitesini belirleyen unsurların
arasında;
- verilen benzer hizmetlerin müşteri beklentilerini
karşılayabilme derecesi,
- bankanın yeterli hizmeti sunumu sağlayabilecek
organizasyon yapısı
- hizmet veren personelin işlerine hâkimiyeti ve hızlı,
doğru çözüm bulma yetenekleri önemle yer almaktadır.
Ayrıca;
-Banka tarafından verilen çeşitli hizmetlerdeki uygun faiz
oranları, kabul edilebilir döviz kurları, düşük komisyon ve masraflar
-Müşterinin bankada harcadığı işlem süresi
-Bankaya kolay erişim ve beklenen güven
-Personelden beklenen uygun ve akılcı, makul davranışlar ve güler
yüz de bankaların müşteriler tarafından kabul görmesini sağlayacak olan
etkenlerden bazılarıdır
İnsanlar ve onların finansal kaynakları bankaların can
damarlarını teşkil ettiği sürece müşteri ağırlıklı politikalar ve kararlar önem
kazanacaktır. Dikkat edilmemesi gereken önemli bir konu da kaynak büyüklüğü ve
işlem miktarına bakılmaksızın mevcut bütün müşterilere sunulan hizmetin
geliştirilmesidir. Bankanın verdiği hizmetin müşteri taleplerinin ilerisinde
yer alması, müşterilerin almayı beklediği hizmeti sadece bankaya geldiklerinde
değil önceden normal bir faaliyet gibi onların önüne koyması farklı bir
olaydır. Bu hizmeti gerçekleştirebilmesi ise bankanın müşteriyi, finansal
hareketlerini zamanında ve dürüstçe takip etmesinde yatmaktadır. Şube müşteri
kütüğü şube ile müşteri arasında sıkı bağ oluşturacak bir araç olarak ortaya
çıkacaktır.
Şube müşteri kütüğü
Şube müşteri kütüğü belirli bir seviyede bilgi ve hareket
kıvraklığına erişmede şubenin en önemli bilgi kaynağı olacaktır. Banka
şubesinin, ister bireysel, ister kurumsal tüm müşterileriyle her an iletişim
halinde olmasını sağlayacak ve değişim yaratabilecek bu alt yapı sisteminin
kurulmasında amaçlananlar ise:
-Mevcut müşterinin tüm ürün hareketlerini bir araya
getirerek değerlendirmek, müşteriyi elde tutacak hizmeti geliştirmek ve
işlemlerden azami faydayı sağlamak
-Kullandırılan kaynakların emniyetini sürekli gözetmek, her
hangi bir şekilde oluşabilecek riskleri zamanında görebilmek
-Şubenin kaynaklarını düzenli ve sürekli geliştirmek
-Müşterilerin beklentilerini ve taleplerini önceden görerek
müşteri ile karşılıklı değerlendirmek ve hizmeti öne çekebilmek
-Banka ve şube kaynak yapısına uygun kaynak kullanımının
oluşmasını sağlamak
-Müşterilerin banka için fayda-maliyet analizini her bir
müşteri için düzenli ve sağlıklı olarak yapabilmek, kullanılabilir ve güvenilir
sonuçları düzenli olarak çıkarmak
-Müşteri değerlendirmelerinde sübjektif verilerin önemini
azaltmak
-Şube müşterilerinin herhangi bir yönetici değişiminde
kaybedilmesinin önüne geçmek
-Şubelerde etkili aktif yönetime geçebilmek
Şubelerde mevcut müşterilerin faaliyetlerinin düzenli ve
kesintisiz takip edilebilmesi, onlar hakkında ayrıntılı raporlar oluşturulmasının,
zamanın iyi yönetilmesi ve kontrolü göz önüne alındığında hayati önem taşıdığı
görülecektir. Şube, müşterilerin talep ve davranışlarını gözlemleyip takip
ederken,
-Her bir müşterinin profilini doğru olarak ortaya çıkaracaktır,
-Banka için o müşterinin ne kadar verimli ve emniyetli olduğunu
ayrıntılı görebilecektir,
-Müşterilerin şubede tuttukları kaynakların ve şubeden
kullandıkları kaynakların vade sonları esas alınarak kaynak akış modülleri
doğru oluşturulacak, şube ani gelişmeler dışında önünü net olarak görüp hedeflerini
oluşturabilecektir.
Banka şubelerinde her bir müşteri için şube müşteri
kütüğünde bir yer oluşturulması, günümüz teknolojileri için oldukça kolay bir
yoldur. Müşterilerin yaptığı her bir işlem kütükler oluşturulduktan sonra
yapılacak yönlendirici işlemler ile gerçek zamanlı olarak müşteri kütüklerine
de işlenmelidir. Bu işlemler,
- Kaynak hareketleri
Mevduat - YTL Vadesiz, ticari mevduat
Vadeli mevduat (vade bazında )
-
DTH Vadesiz, ticari
mevduat (döviz bazında)
Vadeli
mevduat (vade ve döviz bazında )
- Döviz alım satımları
- Yapılan havale ve EFT’ler
- Mevcut banka hizmet portföyüne göre kullanılan
krediler
Bireysel, ticari,
yatırım, gayrimenkul, ihtiyaç, taşıt vb.
Alınan teminatlar
gösterilerek ve en son işletme faaliyet planları değerlendirmeleri ile
- Kredi kartları
(risk, ödemeler)
- Fatura ödemeleri ( su, elektrik, gaz, telefon, internet)
- Vergi ve SSK ödemeleri
- Çek ve senet tahsilâtları
- Teminat mektupları, açılan akreditifler, kabul kredileri
- Devlet tahvili ve hazine bonosu portföyleri
- Hisse senedi işlemleri
- Repo işlemleri
- Satın alınmış banka fonları ( A Tipi, B Tipi vb.)
Zaman esasına göre işlenen Müşteri kütüğü sisteminde, her
bir müşteri için yapılan tüm işlemlerin şubeye sağladığı getiriler ile şubece
ödenen bedellerin aynı yerde ve bir arada görülmesi şubelerin müşterilerini
gerçekten tanımasını sağlamasının yanı sıra tüm müşteriler göz önüne
alındığında günbegün kaynak akışlarının net görülmesini de sağlayarak bankanın
geleceği kontrol etmesine de olanak sağlayacaktır.
Şubelerin, faaliyetlerini verimli ve minimum risk ile karlı
bir biçimde sürdürmesi müşterilerini birer birer takip etmesi ile doğrudan
ilişkilidir. Özellikle kaynak kullanan müşterilerin taleplerini bankaya doğru
ve gerçek zamanlı bilgilerini de sunarak desteklemeleri önemlidir. Sadece
denetlenmiş faaliyet sonuçları değil, işletmenin kaynak talep ettiği dönemi
kapsayan faaliyet planları da müşteri kütüğüne eklenecek bilgiler olarak yer
almalıdır. Ayrıca müşteriler ile ilgili yapılmış olumlu ya da olumsuz
araştırmalar, yayınlanmış bilgiler, alınmış istihbarat bilgileri de bu
kütüklerde yer almalıdır.
Bu çalışma, Active Bankacılık Finans Dergisi, ISSN 1301-9252, Temmuz-Ağustos-Eylül 2007, Sayı 53, S.30–35, yayınlanmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder