2. Bölüm
Kısa vadeli planlar - Bankalar
Elmanın bir yarısını şimdiye
kadar kişisel tecrübe, sezgiler, analizler ve piyasa istihbaratı ile kapatan
banka yöneticileri kredi komitelerine artık dosyalarda işletmenin gelecekle
ilgili değerlenmiş projelerini de sunmalıdır. Sütten ağzı yanıp her projeye
şüphe ile yaklaşan bu komitelere yeni bir pencere açmak gereklidir.
Bankalar işletmelerden,
geçmiş bilgilerin de tamamlayıcısı ve destekleyicisi olarak ayrıntılı faaliyet
planlarını da talep etmelidir. Kredi değerlendirmede fiili kayıtları
tamamlayacak ve sağlıklı sonuçlar yaratacak planların, işletmelerden
istenilmesi gereken standart bilgiler haline gelmesi gerekmiyor mu?
Bu aşamada bankaların işletmelerden
doğru olarak yapılmış ve ayrıntılı gelişmeleri simüle eden bütçeleri istemeleri
ile
Kredi talep eden ilgili şirketin bütün profili ve geldiği nokta, ayrıca gelmek istedikleri nokta ortaya çıkacaktır.
Kredi talep eden ilgili şirketin bütün profili ve geldiği nokta, ayrıca gelmek istedikleri nokta ortaya çıkacaktır.
Faaliyetlerinin simülasyonu
görülecektir.
Banka ile isletme arasında
işbirliği ve kader birliği oluşacaktır.
İşletmelerin kısa vadeli
planları bankaların önünü daha çok açacaktır.
Bir işletme bütçesi içinde
neler yer almalı ki banka için anlam kazansın ve riski gerçekten minimuma
seviyeye çekebilsin? Her şeyin kolay bir yolu bulunan ülkemizde, isletmenin
faaliyetlerini, geleceğini gösteren sağlıklı, doğru ve tamamlayıcı bilgilerin
yer aldığı kısa vadeli planlar nasıl olmalı ki bir anlam ifade etsin?
Kısa vadeli planları tek
başına kredi değerlendirmede mi kullanmalıyız? Öncelikle bu sorunun
açıklamasını yapalım:
Daha önce açıkladığımız gibi;
isletmenin geçmişi elmanın bir yarısı, geleceği diğer yarısıdır. Bu nedenle
elmanın iki yarısını birden değerlendirip bütünü hakkında bir fikir oluşturmalıyız.
Kısa vadeli isletme planları o işletmenin geçmiş faaliyetlerinin üzerine inşa
edildiği için önemlidir. O halde bankalar adına yararlı olması için işletmelerin
bütçeleri hangi standartlara sahip olmalıdır?
İşletmelerde Planlama Yaklaşımı
Planlama, işletme içindeki
her liderin, yöneticinin ve çalışanın içinde yer alması ve fiilen uygulamanın
içinde olması gereken bir faaliyettir. Planlama sistemleri işletmelerin bir
lüksü değil gereksinimidir. Yol haritasıdır, zaman çalan bir uygulama ise hiç
değildir. Planlama sistemleri kişileri sınırlayan, onları denetim altına alan
bir sistem değildir. Aksine ulaşılabilecek noktaların görülmesine olanak
sağlayan bir yardımcı seyrüsefer aracıdır.
Değişen ekonomik
göstergelere, artan sektörel rekabete, globallesen pazarlara ve ticarete
paralel olarak, isletmelerin verimli ve rekabet edebilir olması için işletme
içi işbirliğinin ve takım oyunun ne kadar gerekli olduğu yapılan araştırmalarla
ortaya çıkarılmıştır. Hazırlanacak planlama sistemlerinin doğru sonuçları vermesi
isteniyorsa muhakkak her ilgili birimin ve onun yönetici ve çalışanlarının bu
faaliyet içinde yer almasını sağlanmalıdır.
İsletmelerde kısa vadeli
planlama faaliyetine neden ihtiyaç duyulacağı sorusunu sorgularsak karşımıza
çıkabilecek cevaplar şöyledir:
-İşletme bünyesinde
operasyonel etkinliği arttırmak,
-İşletmenin kısa vadeli
rotasını ve ulaşılmak istenen karlılık seviyesini belirlemek,
-Varsa, grup şirketleri
arasında işbirliği ve bütünleşmenin oluşmasını sağlamak,
-İşletme içi iletişimi etkinleştirilmek,
hareket kabiliyetini tespit etmek,
-Varsa, grup şirketleri
içinde iletişimi etkinleştirilmek, hareket kabiliyetini ölçmek,
-Şirket departmanları
arasında işbirliği ve bütünleşmenin oluşmasını sağlamak.
Kısa vadeli planlar olarak
nitelenen bütçe sisteminde en önemli unsur tüm bölümlerin veya bağlı
şirketlerin bir sistem içinde birbirini etkileyecek ve tamamlayacak şekilde
entegre edilmesidir. Kısa vadeli planlama sistemi aslında, isletme içindeki tüm
bölümlerin faaliyetlerinin geleceğe dönük simülasyonudur.
Kısa vadeli planlama
sisteminin işletme içinde beklenen faydayı sağlaması için temel yapının şu
şekilde oluşturulması gerekmektedir,
1- Bütçeler işletmelerin departman seviyesinden başlatılmalıdır.
Departmanların ayrıntılı faaliyetlerine göre, önce ulaşılması düşünülen
büyüklük hedefleri belirlenmelidir.
2- Bu hedefler departmanların muhakkak satışlarını, alacakları nihai
komisyonları göstermelidir.
Hedefler daha önce gösterilen
performanslar, ekonomi ile içinde bulunulan sektörle ilgili beklentiler ve
sektör içinde isletmenin konumu göz önüne alınarak oluşturulmalıdır. Satış,
stok, satınalma, üretim dengesi aylık bazda projelendirilmelidir;
3-Belirlenecek hedeflerin
kayıtlı fiziki sonuçlarla kıyaslanabilir olmaları gerekir.
4-Hiçbir zaman global
rakamlardan tahminler yapılmamalıdır. Ayrıntılar hem kişi bazında hem de işlem
bazında ele alınmalıdır;
Bütçede yer alan ister masraf
ister hedef ister yatırım olsun her şeyin hesabı verilebilmelidir.
5-Her departmanın muhakkak
aylık bazda ayrıntılı gider bütçesi olmalıdır.
6-Kira, elektrik, su, vb.
gibi genel ortak giderlerin departmanlara göre hangi oranda nasıl
paylaştırılacağı önceden belirlenmelidir.
7-Her departman müdürü kendi
bölüm bütçelerini oluştururken
mali isler ve bütçe planlama ile birlikte çalışmalıdır.
8-Her departmanın mevcut
devam eden yatırımları veya yapmayı planladığı yatırımları ele alınmalıdır.
9-Ödeme ve tahsilât
sistemlerinin nakit bütçelerinin oluşturulması aşamasından daha önce
incelenmesi gerekir;
10-Her bir şirketin ana
bütçesi tüm departman bütçelerinin konsolidasyonu ile oluşmalıdır. Konsolide
edilen tablolar ile ortaya şunlar çıkacaktır:
1. Şirketin hedefleri
2. Elde edilebilecek kar
3. Yapılacak harcamalar
Yapılacak yatırımlar
11-Tüm departman müdürleri üst yönetim ile birlikte şirket bütçesinin
oluşmasında rol almalıdır. Yoğun çalışma ortamı içinde kendi faaliyetleri
dışındaki faaliyetlerle yeterince ilgilenemeyen departman yöneticileri işletme
bütçesini oluştururken kendi isleri dışında tüm işletmenin bütününü nihayet görebilecekler, sorumluluk
alarak daha global düşünmeye başlayacaklardır. Sonuçta şirketin geleceği hep
birlikte çizilecektir.
Bu aşamada dikkat edilecek hususlar ise su şekildedir:
1-Programların kesinlikle işletme faaliyetlerinin simülasyonu olması
sağlanmalıdır
2-Sonuçlar fiili ve kayıtlı sonuçlarla kıyaslanabilir olmalıdır.
Geleceği Paylaşmak
İşletmelerden her şeyi talep
ettiğinizi ve işletmelerin de bunları ivedilikle temin ettiklerini varsayalım.
Şimdiye kadar standart bilgilerle trendler oluşturup, verilen sözlere, kişisel
ilişkilere ve teminatlara paralel olarak kredi taleplerini kredi komiteleri
önüne getiren şubelerin ve bankaların kredi değerleme işlemi yapan
departmanlarının ellerine ulaşan bu yeni dökümanları belirli bir standartta
inceleyip, tekrar düzenlemeleri ve
sonuçlar çıkarmaları gerekmektedir.
O halde önce şu sorulara
karşılıklar aranmalıdır:
A.Bankalar bu bilgileri hangi
standartta istemelidir?
B.Bankanın aldığı bilgiler
nasıl kullanılır hale getirilebilir?
C.İlgili departmanlar bu yeni
duruma göre nasıl organize edilmelidir?
D.Sözünü ettiğimiz elmanın
iki yarısı yani geçmişi gösteren fiili sonuçlarla geleceğin simülasyonu nasıl
uyumlaştırılmalıdır?
Öncelikle kabul edilmesi
gereken, her isletmenin ve her bankanın kendi iç dinamiği olduğudur. Bu nedenle
standart çözümler ileri sürmek tam olarak beklentileri karşılamayacaktır. Her
bankanın organizasyon yapısı, yetki ve sorumluluk alanları, faaliyetleri ile
merkez-şube bağlantısı ve ilişkileri, kurulları, komiteleri farklıdır. Bu
nedenle, her zaman önce yapılması gereken;
1.Banka içi incelemelerdir.
2.Departman incelemeleridir.
3.Sistem incelemeleridir.
Yukarıda cevap aranan sorular
incelemelerden sonra çözüm bulacaktır. Karmaşık bir durum söz konusu değildir.
Bu arada işletmelerden sadece
kısa vadeli planları ve geçmiş bilgileri istemek de yeterli değildir. Yapılan
planların dönemsel olarak fiili sonuçlarla kıyaslanması ve ulaşılan noktanın
belirlenmesi de gereklidir. Bu nedenle üç ayda bir isletmeler hazırlanan
kıyaslamaları da bankalara iletmelidirler. Bu şekilde atılan adımların gelişme
trendi de izlenecektir. Bu şekilde, eksik olarak değerlenen ve kararları sübjektif
yöne çeken analizler de tamamlanmış olacaktır.
Bu çalışmada özellikle
konunun boyutu genel çizgide çizilmiştir. Banka olarak kredi talebinde bulunan
işletmelerin kısa vadeli planlarını istiyorsanız ve bu planları da
değerlendirmelerinizin içine katıyorsanız yukarıda yazılanları bir tebessümle
karşılayıp “Biz bunu zaten yapıyor ve uyguluyoruz”deyin, yok böyle bir
talebiniz olmuyorsa lütfen yazdıklarımı ciddiye alıp kendinize sorun “Neden biz
böyle bir talepte bulunmuyoruz” diye. Ve lütfen talepte bulunun. Geçmişini
sunup geleceğini yaratmaya çalışırken sizi kullanan ve kaynaklarınızdan
yararlanan isletmelere “Geleceğinizi de samimiyetle bizimle paylaşın” deyin.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder