3. Bölüm
İkinci Aşama. Bölümlerin hedeflerini projelendirmesi
A. Bölüm değerlerinin oluşturulması
Bölüm olarak benimsenen değerler tüm kararları ve
belirlenmiş veya belirlenecek hedefleri temelden etkileyecek ve
yönlendirecektir. Benimsenmiş değerlerin bölüm tarafından öncelik sırası göz
önüne alınarak kıyaslama metodu kullanılarak sıralanması gerekir. Yapılacak
olan ilk iş bölümün daha önce gereksinimlerine paralel benimsenmiş değerlerin
tek tek ortaya konulmasıdır. Değerler bölümlerin felsefelerini ve hareket
tarzlarını gösteren en önemli yardımcı araçlardır, açığa çıkarılmaları da o
derece önemlidir.
Bu değerler örneklenir ise,
Büyüme, Pazar payı, karlılık, verimlilik, müşteri hacminin
arttırılması, ıskonto ve indirim oranlarının makul düzeylere çekilmesi,
üretimin arttırılması, yeni ürünlerin üretilmesi, ürün gamının genişletilmesi,
stokları karşılanabilir seviyelerde tutmak, vb.
Her bir değerin diğeriyle birebir karşılaştırılması
hangisinin bölüm faaliyetlerinde daha önemli olduğunu ortaya çıkaracaktır. Her
bir değerin birbiriyle sırayla karşılaştırılıp kıyaslanması bir sıralamanın da
oluşmasına neden olacaktır. Bu işlemin çok kolay ve basit olmadığı, her zaman
listeye gelişmelere göre yeni değerlerinde eklenebileceği unutulmamalıdır.
Bölüm projelendirmeye başladığında bu değerler güdülemeyi ve yönlendirmeyi
sağlayacaktır. Projelendirmede değerlerle eşgüdüm ve uyum oluşmalıdır.
Örneklersek, bölümün en önemli değeri karlılık kabul edilsin. Gider ve gelirler
projelendirildiğinde daha önceki dönem karlılık seviyesine ve hacmine bile
ulaşılamamışsa o zaman değerler ile projelendirme arasında uyumsuzluk söz
konusudur.
B. Doğru tarifi oluşturmak
Arzu edilen bir seviyedeki sonucu üretmek için hangi
kaynakların nasıl kullanılması gerektiğini gösteren kararlar sonuçları
belirler. Bir formül oluşturabilmek için ne zaman ne kullanılacağını tanımlayan
bir projelendirmeye sahip olunmalıdır. Belirli bir durumu, sonucu üretebilmek
için sadece doğru rakamları bilmek yetersiz kalır; bu rakamların doğru sırayla
ve diziyle oluşması gerekir. Bu beceriye sahip olmak için ise daha fazla deneme
yapmak gereklidir. Bir yapboz bulmaca çözerken uygun parçaları bulmak için çaba
sarf edersiniz deneyerek uygun parçaya ulaşıp doğru biçimde yerine
yerleştirirsiniz. İşletme yaşam denemeleri söz konusu olduğunda aynı mantık
geçerlidir. Birinci aşama bölüm olarak faaliyetler, bu faaliyetlerin sonuçları,
kaynak kullanım miktarı, kaynak yaratma gücü ortaya çıkarılma aşamasıydı. Bölüm
olarak sınırlar belirlenmiş, kapasite görülmüştür. Şimdi, ikinci bir adım
atılacaktır: Bölüm sınırları belirlenmiş bir temel yapıyı göz önüne alarak geleceğini
projelendirecektir.
Projelendirme öncesi bazı soruların cevaplandırılması
bölümün niyetini berraklaştıracaktır.
a. Bölüm olarak işletme içinde üzerinize düşeni yeterince
yapmakta mısınız?
b. Şu ana kadar gerçekleşmiş faaliyetlerle bölüm olarak ikna
oldunuz mu?
c. Daha önceki faaliyetlerinizin işletmenin bütünlüğüne
katkısı yeterli seviyede olmuş mudur? Bu seviye nedir?
d. Bölüm işletme içi kısıtlarını doğru olarak ve eksiksiz
tespit etmiş midir?
e. Diğer bölümlerin bölüm faaliyetleri üzerinde tamamlayıcı
veya yönlendirici rolleri var mıdır? Nelerdir?
f. Bölümün belirlenmiş faaliyetleri ve bunların sonuçları
kapasiteyi tam olarak tespit etmekte midir?
g. Bölüm işletme dışı sınırlarının farkında mıdır?
Bu ve benzeri araştırmalar projelendirme çalışması yapmadan
önce bölüm tarafından yapılmalı, sorulara aranan cevaplar bulunmalıdır. İş
hayatı mesai başladığından itibaren yapılan seçimlerle devam eder, yaşanılan ve
görülen her şey bu seçimlerin sonucu oluşur. Yargılamadan her fırsatın kucaklanması ve ilerlenmesi,
şimdiye kadar ki faaliyetlerde işe yaramış ve fayda sağlamış her düşünce ve
hareketin kullanılması önemlidir.
Bölüm olarak,
- Ne istediğinizin farkında mısınız? Biliyor musunuz?
Ulaştığınızı nasıl anlayacaksınız?
- Seçimleriniz isteklerinizi gerçekleştirmeye katkı sağlıyor
mu?
- İsteklerinizi gerçekleşmiş gibi gözünüzde
canlandırabiliyor musunuz?
- İsteklerinize ulaşmak için hedeflerinizi doğru tanımlamış
mısınız? Destekleyici zaman planınız var mı?
- Ayrıntılar üzerinde bilgili misiniz?
Yapılan projelendirme hedeflerin haritasıdır. Harita gerçek
bölgeyi ne kadar iyi temsil edebilirse değeri ve kullanılabilirliği o oranda
artar. Bölgelerin ve faaliyetlerin yapısının doğru ve açık anlaşılabildiği
oranda değişebilme ve esneklik gücü artar. Hedefler projelendirilirken
gerçeklerden farklı olmayan canlılığı taşımalıdır. Net ve kesin rakamlardan
oluşmalı, bölümün izleyeceği rotayı da açıkça göstermelidir.
Adım I. Ortak paylaşılan değerlerin projelendirilmesi
Bölümlerin her birine nasıl ve hangi oranlarda dağıtılması
daha önce belirlenmiş olan ortak değerlerin projelendirilmesi yönetim ile mali
işler bölümünün ortak çalışması neticesinde gerçekleştirilecektir. Her bir
değer için ayrı bir projelendirme yapılmaktadır, amaç günlük işletme
faaliyetlerine en yakın projelendirmenin yapılmasıdır.
Eğitim, seminer ve konferans, avukatlık hizmeti, danışmanlık
hizmeti gibi giderlerin projelendirilmesinde tüm bölümlerin bir araya geldiği
aşamada gerçekleştirilmelidir.
Adım II. Bölümlerin
iç giderlerinin projelendirilmesi
İlk aşamada ortaya çıkarılan gerçek değerlerden sonra
bölümler kendi iç giderlerini ayrıntılı olarak biliyorlar. Ortaya çıkarılan
fiili gider değerleri çıkış değerleri olarak örneklendirilerek bölümde yer alan
personel ve yapılan işler baz kabul edilerek projelendirme yapılacaktır.
Ayrıntılı projelendirmede yer alacak değerler,
1- Çalışan Personel (Kişi ve zaman gözetilerek)
a. Personel (Mevcut
çalışan, ayrılacak olan, alınacak olan) kişi olarak
b. Personelin ücretleri, uygulanacak ücret artışı,
alacakları prim ve ikramiyeler
c. Normal, emekli personelin dağılımı (SSK primleri ve
işsizlik kesintileri için gereklidir.)
d. Çalışılmayacak personel, bunlara ödenilmesi düşünülen
tazminat
e. Staj için kabul edilecek kişiler, bunlara ödenecek ücretler
ve zamanları
f. Projelendirilen ilaç, tedavi, ölüm ve evlilik yardımları
2- Eğitim, seminer ve konferanslar
Alınması beklenen eğitimler, konuları, yapılma zamanları,
ödenecek ücretler
3- İletişim
a. Posta giderleri
b. Bölüme ait hatlı sabit telefonlar (hat ayrımı ile)
c. Kişilere tahsis edilen cep telefonları, faturalı veya
kontör’lü hatlar
d. Kargo giderleri
e Küçük demirbaş giderleri
4- Bölümün kullanımındaki araçlar
a. Her bir taşıt için bakım giderleri ve bakım periyotları
b. Her bir taşıt için akaryakıt giderleri (Yakıt cinsi ve
kullanım miktarı litre olarak dikkate alınarak)
c. İşletme binası dışında ödenen taşıt otopark giderleri
d. Kasko ve trafik sigortaları (Her bir taşıt için üç ayda
bir primlerin ödeneceği şekilde)
e. Her bir araç için motorlu taşıt vergileri (Ödeme
periyotları göz önüne alınarak)
5- Bölümün pazarlama giderleri
Bölümün pazarlamasını yaptığı ürünler için gerçekleşen
nakliye ve numune giderleri, reklam ve fuar giderleri
6- Ferdi sigortalar
Bölümde çalışan kişiler için yapılan sağlık ve ferdi kaza
sigortalarının her bir kişi için projelendirilmesi (Her bir kişi için üç ayda
bir primlerin ödeneceği şekilde)
7- Temsil Giderleri
Bölümün misafir ağırlama, hediyelik eşya ve temsil
giderlerinin periyotlara göre projelendirilmesi
8- Büro giderleri
Bölümün büro giderleri, abone giderleri, bilgisayar
giderlerinin projelendirilmesi
9- Seyahat giderleri
Yurtiçi ve yurtdışı seyahatler ile şehir içi yol
giderlerinin projelendirilmesi. Daha önceden fiili sonuçlardan belirlenmiş her bir
yurtiçi ve dışı seyahatin maliyetleri örnek alınarak ( Otel, ulaşım ve diğer)
seyahat adedine ve periyotlara göre projelendirme yapılmalıdır.
10- Diğer bölüm giderleri
Burada ise ihracat, komisyon ve icra mahkeme giderleri gibi
giderler projelendirilecektir.
Adım III- Bölümün
gelir yaratan faaliyetlerinin projelendirilmesi
Gelir yaratıcı faaliyetler projelendirilirken,
- Faaliyet gösterilen mevcut pazarın yapısı, büyüme hacmi,
- Rakiplerin faaliyetleri, rekabet potansiyelleri, pazar hacimleri,
ürünleri, fiyat seviyeleri
- Mal tedarikçilerinin faaliyetleri, üretim ve dağıtım potansiyelleri,
rakiplerle ilişkileri, fiyat seviyeleri
- Varsa ürün ve faaliyet tamamlayıcılarının
(bilgisayar-program gibi) faaliyetleri, potansiyelleri
- Müşteriler, ürün talep periyotları, talep çeşitleri, talep
hacimleri
- Üretim yapılıyor ise üretim hacmi, mevcut stoklar, üretim
tedarikçileri, tamamlayıcılar
- Diğer bölümlerle yapılabilecek veya devam eden tamamlayıcı
çalışmalar
- Bölümün potansiyeli, beklentileri, yardımcı bilgi
unsurları olarak unutulmadan faaliyet yeniden çerçevelendirilmelidir.
Bu çerçevenin çizilmesi zorunludur. Ne kadar kaynak
kullanacağı projelendirildiyse, faaliyetleri sürdürülebilir kılmak için sonuçta
ne kadar kaynak yaratılacağı da verimli ve bilinçli biçimde projelendirmelidir.
Faaliyetlerin hacmi ve gerçekleşme periyodu bunlarla
doğrudan ilişkili sabit giderlerin de hacmini ve gerçekleşme periyodunu aynı
paralelde etkileyecektir. Bu nedenle projelendirme için bu paralel etkiler göz
ardı edilmemelidir. Projelendirmede hedefler detaylarıyla anlatılmalı ve
gerçekleştiğinde sonuçların ne olacağı görülmelidir.
Projelendirmede,
a. Üretim hacimleri ve üretim periyotları ürün grupları ve
alt ayrımları ürünler ile
b. Ürün grubu ve alt ürünleri baz kabul edilerek satışlar ve
satış periyotları ( Miktar ile),müşterilere göre dağılımı
c. Oluşan üretim stokları ( Hammadde, yarı mamul, mamul)
Miktar ve değer olarak
d. Yurtiçi ve dışı alınan ürünlerin stokları (miktar ve
değer olarak)
e. Ürün bazında fiyatlandırma, kar marjları, uygulanan
indirimler
f. Hak edilen komisyonlar, oranları ve tahsil periyotları, müşterilere
göre dağılımı
Ayrıntılı olarak yapılmalıdır. Her ayrıntı daha gerçekçi
sonuçları ortaya çıkaracaktır.
Adım IV- Projelendirme
sonucu oluşan değerlerin irdelenmesi
Önem sırasına göre sıralanmış bölüm değerlerine göre doğru
tariflerle ve dizinlerle yapılmış olan projelendirme de hem gider hem de gelir
kısmı oluşturulmuştur. Tüm yapılan projelendirme bölümün kendi iç dinamiğini
düşünerek yaptığı bir çalışmadır. Bölümün işletmeye yaptığı katkı bu şekilde
ortaya çıkarılacaktır.
Oluşan değerler irdelendiğinde,
- Sonuçlar bölüm beklentilerine uygun mu oluşmuş?
- Sonuçlar önem verilen değerler paralelinde mi?
- Faaliyetlerin tam olarak projelendirildiği görülebiliyor
mu?
- Projelendirmede bölümün rakiplerini, müşterilerini,
tedarikçilerini ve tamamlayıcılarını göz ardı etmeden çalışma yaptığı
gözleniyor mu?
- Projelendirmede diğer bölümlerle ilişkiler ve işletmenin
genel politikaları ve kararları göz önüne alınmış mı?
- Projelendirilen yatırımlar çalışma içinde doğru rakamsal değerlerle
yer alıyor mu?
- En son fiili stoklar baz kabul edilerek o değerler üzerine
mi satış veya üretim projeleri oluşturulmuş?
- Sonuçlar bölüm beklentilerini yansıtmıyorsa proje yeniden
ne şekilde oluşturulacaktır?
Sorularına cevaplar aranıp eşleştirmeler yapılabilmelidir.
Bölüm olarak çark dönmeye başladıktan sonra her an yeni
sonuçlarla karşılaşmaya başlarsınız. Bu sonuçların nasıl oluştuğu ise bu
çalışmanın temelini teşkil etmektedir. Bir sonucun ortaya çıkmasının arkasında
çeşitli etmenler ve değişkenler vardır. Bunlar bölümün yapısıyla ve
çalışanların becerileri ile de ilişkili olabileceği gibi, bölümün ve işletmenin
dışında gelişen etken ve değişimlerden de olabilir.
Ulaşılan yeri iyi saptamak elde edilen sonucun oluşumuyla ilgili doğru
gözlem ve değerlemeyi gerektirir. Ne kadar yargısız ve yansız konu ele
alınabilirse, yorumlardan arındırılmış halde sonuçların meydana gelmesine yol
açan basit ana değişkenlere daha çabuk ulaşılır. Bu durum gereksiz
değişkenlerin bölüm faaliyetlerinin değerlemesinden elimine edilmesine ve doğru
gözlemlerin yapılmasına yardımcı olur.
Bu çalışma, Active Bankacılık Finans
Dergisi, ISSN 1301-9252, Ocak-Şubat 2006, Sayı
46, S. 76 – 86, yayınlanmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder