2. Bölüm
Şimdi genel olarak bilgi verdiğimiz çalışmanın ayrıntılarını
ele alalım
Birinci Aşama. Bölüm İşletmelerin oluşturulması
İşletme Yaşam Denemeleri’nin ortaya çıkarılmasında
oluşturulacak ilk aşama işletme içinde yer alan her bir bölümün yaşam faaliyet
sistemlerinin deneme yapılabilecek yapıya kavuşturulmasıdır. Bu aşama
oluşturulurken takip edilecek adımlar,
Adım I. Bölümlendirme
İşletme içinde yer alan her bir bölüm kesin olarak
tanımlanmalıdır. Amaç tüm çalışanların aynı faaliyet çatısı altında yaşam
denemeleri başlatıldığında gelir ve gider olarak yer almalarını sağlamaktır.
İşletme içinde yer alabilecek bu bölümler işletme organizasyon şemasında yer
alan bölümlerdir, bu bölümlere tek eklenecek olan bu bölümlerin dışında yer
alan üst yönetim kadrosunun ve buraya bağlı kişilerin yönetim bölümü olarak
tanımlanmasıdır. Yönetim bölümü içerisinde yönetim kurulu, genel müdür ve ona
bağlı kişiler yer alacaktır. Genel müdür’e doğrudan bağlı olan büyük bölümler
ise bağımsız bölüm olarak algılanacaktır.
Adım II. Bölümlerin işletme
içindeki katkı paylarının tespiti
Bu adımın amacı kişi veya bölümlerin performanslarını ölçmek
değil her bölümün işletme içindeki kapsadığı yeri, faaliyetler içindeki yerini
ve fonksiyonunu tespit etmektir. Bu çalışmanın özünü de aritmetik değerler
teşkil etmektedir. Bölümlerin yaşamlarını ve faaliyetlerini devam ettirirken ne
kadar kaynak kullanıp karşılığında ne kadar değer yarattıklarının tespiti
burada yapılacaktır. Eğer işletme içinde daha önce global rakamlardan yola
çıkılarak tespitler yapılıyor ise bunların işlem, kişi bazına indirgenmesi
gerekir. Yapılacaklar,
1- İşletme içinde paylaşılan ortak değerlere ait oluşan
maliyetlerin bölümlere bölüştürülmesi
Bazı giderler tüm işletmenin ve her bölümün
gereksinimlerinin bir parçasıdır. Bu nedenle bu giderlerin tüm bölümlere
yapılacak bir mutabakatla belirli oranlarda dağıtılması gerekir. Hiçbir bölüm
bu giderlerin kendilerini ilgilendirmediğini iddia edemez. Burada yer alacak
değerler nasıl muhasebeleştiriliyor ise o şekilde programlanmalıdır. Bu
değerlere muhakkak KDV dışındaki vergiler ile bakım ücretleri de eklenmelidir.
Varılacak nokta günlük faaliyetlerin eşi olmalıdır.
Önce bu değerleri tanımlayalım,
A. İşletmenin eğitim giderleri
Tüm işletmenin veya birkaç bölümün birlikte aldığı eğitimler
de her bölümden katılan kişi sayısına göre veya bölüme göre sabit paylarda
bölünme yapılabilir. Bölümlere faturalanmış özel eğitimler bu giderlerin
dışında tutulmalıdır. Eğitim giderleri altında seminer ve konferans
giderlerinin de gösterildiği tabiidir.
B. Elzem giderler
Olmamaları halinde aksayan veya gerçekleştirilemeyen
faaliyetler nedeniyle tüm işletmeyi ilgilendiren bu giderlerin her bölüme sabit
paylarda dağıtılması uygun olacaktır. Bu giderler, elektrik giderleri, su giderleri, yakıt
giderleri, demirbaş bakım onarım giderleri, temizlik giderleri
C. İletişim giderleri
Bölümlerin özel hatları dışında tüm işletme tarafından
kullanılan telefon hatlarının giderlerinin paylaşımı bölüm başına sabit
paylarda olabileceği gibi, bölümlerde kullanılan telefon ve faks makine’si
adedine göre de yapılabilir.
D. Müşavirlik giderleri
İşletmenin faaliyetlerini kurallara uygun ve kolaylıkla
yapabilmesi için faydalanılan serbest mali müşavir, danışmanlık, avukatlık
hizmetleri giderleri için bölümlere sabit oranda gider paylaşımı yapılabilir.
E. Sigorta giderleri
İşletmenin genel olarak yapılan İşyeri, Büro ve makine,
jeneratör ve diğer sigorta giderleri bölümlere sabit paylarda
paylaştırılabilir.
F. Kira giderleri
İşletmenin faaliyetlerini sürdürdüğü mekânlar için ödenen
kira giderleri (bölümlere ait kiralanmış özel mekânlar hariç) bölümlere eşit
paylarda dağıtılabilir. Bina için ödenen aidat giderleri de bölümlere eşit
paylaştırılmalıdır. Bina garajı için ise bölümlerin kullanımına sunulan araçlar
temel alınarak adet üzerinden bölümlere göre paylaşım yapılabilir.
G. Finansal kiralama giderleri
İşletmenin genel
kullanımı için yapılmış olan yatırımlara ait finansal kiralama giderleri
bölümlere eşit paylaştırılabilir
H. Yemek ve temsil giderleri
İşletme içinde çalışanlara kişi başına verilen yemek
bedelleri bölümlere çalışan kişi kadar yansıtılacaktır. Çay, kahve, tüp vb tüm
işletme tarafından alınan hizmetin giderleri ise genel temsil gideri olarak
bölümlere eşit olarak paylaştırılabilir.
I. Kırtasiye giderleri
İşletmede genel olarak kullanılan kırtasiye, fotokopi,
ciltleme, İşletme için alınan dergi veya
gazeteleri ifade eden abone giderleri ve bilgisayar giderleri bölümlere eşit
oranda pay edilebilir.
J. Vergi resim harçlar
Bu son ayırımda ise işletmenin faaliyetlerini devam
ettirebilmek için ödediği damga vergisi, noter masrafları, ticaret odası
aidatları, belediye harçları, çevre temizlik vergisi gibi giderler yer
almaktadır. Bu giderlerin de bölümlere eşit oranda pay edilmesi doğru bir
yaklaşımdır.
Mizan üzerinde ilgili ana hesaplara alt hesaplar açılarak
gider gerçekleştiği zaman otomatik olarak bölümlere belirlenmiş oran üzerinden aktarılır.
Bu durum mali işler bölümünün sorumluluklarını azaltır.
2- Bölümlerin paylaşılan giderler dışındaki giderlerinin
tespiti
İşletme içindeki giderler bölümlere göre
muhasebeleştiriliyorsa işlemler oldukça kolaydır. Her bölüme ait giderler
kolaylıkla sistemden çıkarılabilir. Bu durumun tersinde ise işletme muhasebe
sistemi içinde daha önceki gerçekleşmiş giderleri bölümlere yansıtmamışsa,
öncelikle muhasebe sistemi içinde tüm giderler fişlere kadar taranarak
bölümlere ait olan giderler ayıklanarak tasnif edilmelidir. Mevcut zamandan
ilerisi için muhasebe sisteminde her bir hesap altında bölümler için alt
hesaplar açılmalıdır. Bu şekilde gerçekleşen her bir gider eş zamanlı olarak
bölümlerin giderleri olarak muhasebeleştirilecektir.
Bu çalışma neticesinde ana işletmeyi oluşturan bölüm
işletmelerin yapısı ortaya çıkarılacaktır. İşletmede yaşam denemeleri adını
verdiğimiz çalışmanın gerçekleştirilmesi ayrıntılı hesapların ortaya
çıkarılmasıyla birebir ilişkilidir. Faaliyetleri deneyerek doğru bileşimi bulma
çabası ancak ayrıntılara sahip ve hâkim olma ile gerçekleşir. Her değişiklikte
ne tür etkileşimler ortaya çıkıyorsa, bu bilgi faaliyetlerinizi daha doğru
yönlendirmenizi sağlar.
Ayrıntıları incelersek,
A. Personel tabanlı giderler
Her bir çalışanın ayrı olacak şekilde ve bölüm bazında personel ücretleri, prim ve ikramiyeleri,
işletme tarafından bu kişiler için ödenen SSK primleri, işsizlik kesintileri,
ayrılanlar için ödenen kıdem ve ihbar tazminatları, her bir stajyer için ödenen
staj giderleri, ödenen ilaç, tedavi, doğum, ölüm, evlilik yardımları
B. Bölümün özel
aldığı eğitimlerin gideri
Bölüme özel eğitim, konferans ve seminer giderleri
C. İletişim giderleri
Bölüme ait sabit hatlı telefon giderleri, Posta giderleri,
cep telefonu giderleri, kargo giderleri, küçük demirbaş giderleri
D. Taşıt kullanım giderleri
Bölümün kullandığı her bir araba dikkate alınarak taşıt
bakım giderleri, otopark giderleri, bölüme ait her bir araba ve arabanın
yaktığı yakıt cinsi dikkate alınarak akaryakıt giderleri, kasko ve trafik
sigortaları, motorlu taşıtlar vergisi
E. Pazarlama
giderleri
Nakliye ve numune giderleri, reklam ve ilan giderleri, fuar
giderleri
F. Ferdi sigortalar
Bölümlerde sigorta edilmiş her kişi için ayrı sağlık ve
ferdi kaza sigortaları, bölümlere özel varsa emtia sigorta gideri
G. Temsil Giderleri
Misafir ağırlama gideri, Hediyelik Eşya Gideri, Temsil
gideri
H. Büro giderleri
Bölüme özel büro gideri, abone gideri ve bilgisayar
giderleri
I. Seyahat giderleri
Şehir içi yol giderleri, seyahat bazında yurt içi seyahat
giderleri, seyahat bazında yurt dışı seyahat giderleri
J. Diğer bölüm giderleri
İhracat giderleri,
Komisyon giderleri, İcra mahkeme giderleri
Bu belirtilen hesapların ayrıntılı olarak ele alınması
gereklidir. Eğer işletme yaşam denemelerini gerçekleştirmek istiyorsak bunu
global rakamlar değil ayrıntılı hesaplar üzerinden yapmalıyız. Hiçbir zaman
unutmamalıyız ki bu bir tahmin çalışması değil faaliyetleri deneyerek doğruyu
bulma çalışmasıdır. Ne kadar ayrıntıya inilebilirse hâkimiyet o kadar fazla
artar. Bu şekilde de her değişiklikte ne tür giderlerin bölümü etkilediği bilinerek
hareket edilir.
3- Bölümün gelir yaratan faaliyetlerinin tespiti
Bir işletme kaynaklarını ve bunların akışını doğru
değerlendirmek mecburiyetindedir. Bu bölümün ilk iki aşamasında işletmenin
bölümlerinin faaliyetlerini sürdürmek için her ay her yıl ne kadar kaynak
kullanmak zorunda olduklarını ortaya çıkaracak sistemi gördük. Bu aşamada ise işletmenin kaynak
yaratma gücünü her bölüm, her ürün için ortaya çıkaracağız.
Her sektörün yapısına göre farklılık gösterecek olan
faaliyetlerde, her bir bölümde bir malın üretimi söz konusu ise üretilen her
bir çeşit ürün için ister hammadde, ister yarı mamul, isterse mamul olsun
- Hangi periyotlarda ne miktarlarda üretiliyor,
- Hangi periyotlarda ne kadar satın alınıyor,
- Satın alınan malların maliyeti nedir?
( Varsa, vergi, gümrük komisyonu, gümrük işlemleri, diğer dâhil
)
- Stoklar, her satın alınan mal ile değişen stok maliyetleri
- Stoktan çıkan malların maliyetleri nedir?
- Satılan malların fiyatlandırması, kar marjı, yurtiçi ve
yurtdışı satış miktarları
- Satışlarda uygulanan indirimler, bunların oranı.
- Fire miktarları, hurdalar
- Verilen hizmetlerden alınan komisyonlar
- Satın alınan ürünlerin ödeme periyotları, satışı yapılan
ürünlerin tahsilât periyotları,
- Bu periyotlara göre ortaya çıkabilecek kambiyo kar ve
zararları
İşletme ürünün satılmasında aracılık faaliyetinde bulunarak
hizmet satıyorsa, ürün grupları ve ürün grubu içindeki her bir ürüne göre
- Ürünün birim satışları
- Uygulanan komisyon oranları
- Hak edilen komisyonların miktarı, bu komisyonların tahsilât
periyotları
Her sektör ve faaliyet için ayrıntıları yukarıda yapılan
listelemede göremeyebiliriz. Burada bu listelemede ki amaç gelir yaratan faaliyetlerin
her ne olursa olsun ayrıntılı olarak ve birim bazında bölünmüş takvimlerde
takip edilme gerekliliğidir. Ayrıntı fazlalığı hareket alanınızı
genişletecektir.
Bu kadar ayrıntılı olarak alt hesaplar ve her bir hizmet veya ürün
bazında işletmenin bölümlerinin ortaya çıkarılması doğal olarak özellikle mali
işler bölümünün ve varsa bütçe raporlama planlama bölümlerinin mevcut işlerine
ek işler yükleyebileceği düşünülebilir. Bu nedenle bu çalışmanın en önemli
özelliğinden birisini de açıklamamız gerekir. Yapılabilecek işleri başka
bölümlerden bekleyerek vakit kaybına yol açmamak, çalışmalara ve çalışmaların
takibine hız kazandırmak bu çalışmanın en önemli prensibidir. Her bölüm mali
işler bölümü ile birlikte fiili sonuçları hızla çıkarabilmek için önce programlara
uygun eğitilecekler, daha sonra da bölümü ilgilendiren ilgili tüm hesaplardan
sonuçlar çıkarılıp bu sonuçlar mali işler bölümü ile kontrol edilerek o periyot
için sonlandırılacaktır. Bölüm içinde her çalışanın değişmeli olarak bu görevi
yapması gereklidir. Amaç tüm oluşan sonuçların nasıl oluştuğunun her çalışan
tarafından algılanmasını sağlamaktır. Günümüzde her çalışan yaptığı işi
muhasebe sisteminden de takip edebilir halde olmalıdır. Üretmek veya satmak
sorumluluğun bittiğini göstermemektedir. Sonuçların takip edilebilmesi hem
bölümün daha hızlı hareket etmesini, faaliyetlerini test edebilme kabiliyetinin
gelişmesini beraberinde getirecektir.Bu çalışma, Active Bankacılık Finans Dergisi, ISSN 1301-9252, Ocak-Şubat 2006, Sayı 46, S. 76 – 86, yayınlanmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder